Gjør din plikt - krev din rett

"Samfunnet skal gi meg det jeg behøver, når jeg behøver det." Hva skjer egentlig med et samfunn når folk slutter å føle tilhørighet til det og heller ser på det som en institusjon som skal tjene oss? Og hva skjer når flere krever sin rett, enn som utfører våre kollektive og individuelle plikter?

fredag 6. mai 2011

Politbyrået har talt

Har du besøkt hjemmesiden til Arbeiderpartiet (Ap) i dag? Alle hovedartiklene handler om Høyre og et borgerlig samarbeid. Ingen handler om Aps politikk og visjoner for landet. Jeg får ikke svar på hvorfor jeg skal stemme Ap, kun på hvordan alt går til helvete om jeg stemmer på Høyre eller Fremskrittspartiet.

Jeg våknet til den varme, myke stemmen til Raymond Johansen i dag. Han kunne på nyhetene fortelle meg at Erna i sin landsmøtetale fullstendig hadde utelatt informasjon om hvordan man skulle klare å iverksette en forsvarlig økonomisk politikk basert på utspillene til Fremskrittspartiet (Frp). Bare for å unngå at det står ubesvart; Sto Jens og forsvarte SVs NATO-motstand under sin landsmøtetale? Nevnte ha SPs krav om gedigne overføringer til landbruket? Ble det sagt et eneste ord om at Kristin Halvorsen ønsker at Kongen skal bli pensjonist og at Kronprinsen skal få seg en sivil jobb? Naturligvis ikke - og ikke få meg til å tro at du ikke vet hva målet med en landsmøtetale er, Raymond.

Direktivene fra Politbyrået har gått ut over det ganske land. Tilsidesett all fokus på egen politikk, egne visjoner for kommuner, egne gode, lokale løsninger. Bruk all tid og energi på å fortelle om det Armageddon som følger av den mørkeblå fare. Nevn aldri med et ord den trygge og samfunnsutviklende politikken Høyre har ført tidligere.

Spill så skittent dere vil. Vi skal bruke tiden til å snakke politikk. Det er tross alt derfor vi er her. Skal man tro meningsmålingene er det også det folk vil høre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar